SUECIA, ORGÁNICOS, PRODUCCIÓN Y CONSUMO
SUECIA:
CRECE EL CONSUMO DE ORGÁNICOS; NO ASÍ LA OFERTA. (ENGLISH VERSION BELOW)
Image: midsommartravel.com
Según un
artículo en Global Produce News (1), dos
de cada tres consumidores Suecos quieren aumentar sus compras de productos
orgánicos. Lo dicen los resultados de una encuesta de Schibsted/Inizio para el
diario Svenska Dagbladet. Pero el artículo también dice que el aumento de la
demanda no está siendo satisfecha con el correspondiente aumento de la
producción. Por lo tanto, habrá que tomar en cuenta mayores importaciones. Los
principales productos orgánicos importados por Suecia son los tropicales, tales
como café, bananas y cocoa.
Son interesantes los resultados de esta encuesta
que indican que “entre las razones para comprar alimentos orgánicos, la salud
es la más importante, respondido por un 27 % de los encuestados, mientras que
el ambiente y el clima ocupa el segundo lugar con un 25% en la opinión de los
entrevistados. En tercer lugar para un 20% son la consideración hacia los
animales y vegetales”. También la encuesta subraya el hecho de que preguntados
los encuestados por las razones más importantes al momento de definir una
compra, el 67% respondió que el producto debe ser ‘de origen local’, muy lejos
del 16% que ocupa el ser ‘orgánico’ y el 11% ‘fair trade’.
El artículo menciona que “según una encuesta del Organic
Food Centre, hay una notable escasez de alimentos orgánicos de producción
Sueca, y no solo de alimentos básicos … sino también de vegetales de
invernadero y frutas como manzanas, peras, frutillas y frambuesas” - quien esto
escribe resalta la importancia que este
dato tiene para la Argentina, gran exportador de frutas orgánicas.
Vale la pena notar que según la mencionada encuesta
Sueca, las razones ambientales no constituyen el factor de los consumidores
Suecos para elegir la compra de orgánicos. Si bien las razones de salud
personal mencionadas en primer lugar son extremadamente importantes, estas no
deberían ser mayores que las de la salud del ambiente, considerando que la
agricultura industrial con su uso intensivo de agroquímicos constituye una
propuesta mucho menos sustentable. Este hecho subraya una vez más el relativo
conocimiento de la esencia de la agricultura orgánica por parte de los
consumidores y de sus principales virtudes, aún en poblaciones desarrolladas.
(1) Sweden: Organic consumption up
30%, FreshPlaza.com
(mail@freshplaza.com)Global
Produce News, Dec. 3, 2014. Full
article: http://www.freshplaza.com/article/132069/Sweden-Organic-consumption-up-30-procent
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SWEDEN: ORGANIC
CONSUMPTION UP, PRODUCTION LAGS BEHIND.
According to an article in Global Produce News (1), two out of three Swedish consumers want to increase their purchases of organic products, following a survey conducted by Schibsted/Inizio on behalf of Svenska Dagbladet. But the article says that increase in consumer demand has however not been met with a corresponding increase in production”. It is then important to notice that there are forecasts of increasing imports. The main imported organic products in Sweden are tropical foods such as coffee, bananas and cocoa
According to an article in Global Produce News (1), two out of three Swedish consumers want to increase their purchases of organic products, following a survey conducted by Schibsted/Inizio on behalf of Svenska Dagbladet. But the article says that increase in consumer demand has however not been met with a corresponding increase in production”. It is then important to notice that there are forecasts of increasing imports. The main imported organic products in Sweden are tropical foods such as coffee, bananas and cocoa
It is interesting to see that the results of the
cited survey point out that “among the main reasons to buy organic, health is
the most important for 27% of the respondents, while the environment and
climate are in second place with 25%. In third place, consideration to plants
and animals is stated as the main reason to buy organic for 20% of the
respondents”. The survey underscores the fact that “when asked what is most
important when having to choose what to purchase, 67% responded that the
product should be ‘locally produced’, 16% said ‘organic’ and 11% ‘fair trade’.
The article mentions that “according to a survey
from the Organic Food Centre, there is a great shortage of Swedish-produced
organic food, not only basic foods ... but greenhouse grown vegetables and fruit,
like apples, pears, strawberries and raspberries” – something to be considered
by Argentina, strong exporter of organic fruits.
It is worth noticing that from the Swedish survey, environmental
reasons are not the most important factor to choose organics. Personal health
reasons, important as they are, should not precede the health of the environment,
considering that industrial agriculture is highly affected by agrochemicals making
agriculture a much less sustainable proposition This fact underscores the lack of knowledge in
consumers on organic agriculture, even among highly educated consumers, and the
score of its main virtues.
(1) Sweden: Organic consumption up
30%, FreshPlaza.com
(mail@freshplaza.com)Global
Produce News, Dec. 3, 2014. Full
article: http://www.freshplaza.com/article/132069/Sweden-Organic-consumption-up-30-procent
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