ORGÁNICOS: SON REALMENTE MÁS CAROS?
ALIMENTOS ORGÁNICOS: SON
REALMENTE “MÁS CAROS” QUE LOS CONVENCIONALES? (ENGLISH VERSION BELOW: THE REAL COST OF “MORE EXPENSIVE” ORGANIC FOOD)
Uno de los mayores obstáculos en la comercialización de
los alimentos orgánicos es que son “más caros” que los convencionales. La
verdad es que los precios de los productos orgánicos reflejan el costo real de
producir alimentos en forma sustentable, mientras que los costos externos de
producir en forma convencional se esconden en un engañoso y malintencionado
sistema de cálculo de costos de producción que ignora aquella parte del costo
de producción que en realidad estamos transfiriendo a las futuras
generaciones.
En una concurrida Semana Verde en Berlin, la IFOAM y el distribuidor de
alimentos orgánicos Nature & More introdujeron la iniciativa ‘True Cost of Food’ (el ‘Verdadero Costo
del Alimento’) que promueve la idea de que los precios de los alimentos tienen
que reflejar los costos reales de
producción, incluyendo los costos ambientales y sociales, hoy ignorados. La
iniciativa de transparencia The True Cost
of Food demuestra a los consumidores cuales son los costos reales de
producir los alimentos orgánicos vs. los
convencionales. El distribuidor Berlinés BioCompany fue seleccionado como
socio para el lanzamiento del proyecto.
En un reciente artículo del servicio noticioso alimentario FreshPlaza en el
que se comenta la mencionada iniciativa (*), el autor dice que “los alimentos
nunca fueron más baratos, pero que el costo de producir cada alimento lleva
incluidos costos ecológicos y sociales
que no son contabilizados”.
“De acuerdo con la Organización de la Agricultura y los Alimentos de las
Naciones Unidas (FAO) los costos ocultos de producir alimentos convencionales
alcanzan US$ 700 mil millones en daño
ecológico y 900 mil millones en costos sociales; que, sumados, importan 1,6 billones de
dólares. Si los precios de los alimentos reflejaran los costos reales, los productos orgánicos serían
significativamente más baratos que sus pares convencionales”. Este es el
principal mensaje que la campaña True
Cost of Food que Nature & More lanzó hoy en una conferencia de prensa
durante la Semana Verde de Berlín. Nature & More está en condiciones de
ofrecer a los consumidores información
sobre costos reales en punto de venta de productos como uvas, peras y
piñas.
El artículo continúa diciendo que la campaña True Cost of Food fue comenzada como un esfuerzo conjunto con la FAO que recientemente publicó un estudio fundamental de contabilidad de costos totales. Y cita a la ex-Ministro alemán de agricultura y política “Verde” Renate Künast que declara que la externalización de los costos ambientales y sociales ha sido un tema constante en la agenda alimentaria internacional por décadas. “Ahora basta de hablar”, dijo, “Transparentar estos costos en el punto de venta es un paso revolucionario, y una revolución alimentaria es precisamente lo que necesitamos”.
El artículo continúa diciendo que la campaña True Cost of Food fue comenzada como un esfuerzo conjunto con la FAO que recientemente publicó un estudio fundamental de contabilidad de costos totales. Y cita a la ex-Ministro alemán de agricultura y política “Verde” Renate Künast que declara que la externalización de los costos ambientales y sociales ha sido un tema constante en la agenda alimentaria internacional por décadas. “Ahora basta de hablar”, dijo, “Transparentar estos costos en el punto de venta es un paso revolucionario, y una revolución alimentaria es precisamente lo que necesitamos”.
Volkert
Engelsman, CEO y fundador de Nature & More/Eosta, es el iniciador de esta
campaña. En el 2015 condujo exitosamente la campaña internacional “Save Our Soils” (Salvemos Nuestros
Suelos) que concientizó sobre los peligros de la degradación mundial de suelos
y la urgente necesidad de cambiar a métodos agrícolas de conservación de
suelos. “Queríamos poner un valor
monetario a la degradación de los suelos y comparar a los productos
orgánicos con los convencionales”, dijo Engelsman. Ahora la FAO conjuntamente
con científicos publicó nuevos modelos para calcular otros costos
externalizados de producción de alimentos incluyendo la polución del agua, la pérdida de la biodiversidad, el cambio climático
y el impacto en la salud y los niveles de vida.
Engelsman continuó diciendo: "Si miramos a los números vemos con claridad cristalina que los alimentos convencionales deberían ser considerablemente más caros que los orgánicos. Ahora podemos demostrar cuán grande es realmente la diferencia. Cuáles son los costos ambientales y sociales que estamos transfiriendo a nuestos hijos, nietos y la Naturaleza? Para hacerlos transparentes hemos desarrollado una herramienta de comunicación llamada True Cost Flower (la Flor del Verdadero Costo) de Nature & More. Esto permite al consumidor ver los costos de un vistazo”.
También, durante la conferencia de prensa, Markus Arbenz, director de IFOAM, co-anfitrión de la conferencia, enfatizó la necesidad de internalizar costos tales como la purificación del agua de bebida contaminada con nitratos, el empobrecimiento de los productores, el deterioro de los suelos, la ganadería sin cuidados de bienestar animal, y las muchas especies que están siendo conducidas a la extinción. Decimos que no queremos que esto ocurra, “pero sigue ocurriendo”, dijo Arbenz, añadiendo que “el polucionante es quien debe cargar con estos costos en lugar de ponerlos sobre los hombros del público, los agricultores, las futuras generaciones o el ambiente”.
Felix Prinz zu Löwenstein, presidente de la German Association of Ecologic Agriculture BÖLW (Asociación Alemana de Agricultura Ecológica, BÖLW), agregó: “La transformación ha comenzado. Los agricultores, procesadores y distribuidores de alimentos orgánicos apuntan junto con los consumidores hacia dónde va el futuro de la producción sustentable de alimentos. Sin embargo, esto va a funcionar extensivamente en toda la cadena solo si los precios de nuestros productos alimentarios en verdad muestran la verdad”.
Engelsman continuó diciendo: "Si miramos a los números vemos con claridad cristalina que los alimentos convencionales deberían ser considerablemente más caros que los orgánicos. Ahora podemos demostrar cuán grande es realmente la diferencia. Cuáles son los costos ambientales y sociales que estamos transfiriendo a nuestos hijos, nietos y la Naturaleza? Para hacerlos transparentes hemos desarrollado una herramienta de comunicación llamada True Cost Flower (la Flor del Verdadero Costo) de Nature & More. Esto permite al consumidor ver los costos de un vistazo”.
También, durante la conferencia de prensa, Markus Arbenz, director de IFOAM, co-anfitrión de la conferencia, enfatizó la necesidad de internalizar costos tales como la purificación del agua de bebida contaminada con nitratos, el empobrecimiento de los productores, el deterioro de los suelos, la ganadería sin cuidados de bienestar animal, y las muchas especies que están siendo conducidas a la extinción. Decimos que no queremos que esto ocurra, “pero sigue ocurriendo”, dijo Arbenz, añadiendo que “el polucionante es quien debe cargar con estos costos en lugar de ponerlos sobre los hombros del público, los agricultores, las futuras generaciones o el ambiente”.
Felix Prinz zu Löwenstein, presidente de la German Association of Ecologic Agriculture BÖLW (Asociación Alemana de Agricultura Ecológica, BÖLW), agregó: “La transformación ha comenzado. Los agricultores, procesadores y distribuidores de alimentos orgánicos apuntan junto con los consumidores hacia dónde va el futuro de la producción sustentable de alimentos. Sin embargo, esto va a funcionar extensivamente en toda la cadena solo si los precios de nuestros productos alimentarios en verdad muestran la verdad”.
El socio de
la iniciativa, la empresa BioCompany, es conocida como la primera cadena de venta
de abarrotes que transmitió el mensaje en sus puntos de venta. Su CEO, Georg
Kaiser, dijo, “Estamos entusiasmados por ser la primer tienda de alimentos en
toda Alemania en comunicar los costos
reales de los alimentos. Los primeros resultados confirman que la decisión
que tomamos fue la correcta: el orgánico es la dirección a seguir”.
(*) NATURE & MORE TAKES 'TRUE COST
OF FOOD' TO THE CONSUMER, (FreshPlaza.com (mail@freshplaza.com), Boletines, FreshPlaza.com (mail@freshplaza.com), Jan. 20, 2016) Full original article: Boletines http://www.freshplaza.com/article/151816/Nature-and-More-takes-True-Cost-of-Food-to-the-consumer
Para más información: Michaël Wilde, Eosta / Nature & More: michael.wilde@eosta.com;
www.natureandmore.com, y www.eosta.com
www.natureandmore.com, y www.eosta.com
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THE REAL COST OF “MORE EXPENSIVE” ORGANIC FOOD.
One of the main obstacles in buying organic food is
that it is “more expensive” than conventional food. The truth is that organic
prices reflect the true cost of producing food sustainably, while the external
costs to produce conventionally are hidden by an intentionally deceiving cost
analysis system that ignore the cost of food production we are passing down to
future generations.
At a well attended Green Week in Berlin, IFOAM and organic food distributor Nature & More jointly introduced the True Cost of Food initiative that promotes the idea that food prices should reflect the true cost of food, including hidden environmental and social costs. The True Cost of Food transparency initiative shows consumers the true cost of organic vs conventional products. Berlin-based retailer BioCompany was selected as launching partner.
At a well attended Green Week in Berlin, IFOAM and organic food distributor Nature & More jointly introduced the True Cost of Food initiative that promotes the idea that food prices should reflect the true cost of food, including hidden environmental and social costs. The True Cost of Food transparency initiative shows consumers the true cost of organic vs conventional products. Berlin-based retailer BioCompany was selected as launching partner.
In a recent article FreshPlaza food news service commented the
initiative (*). The writer states that “food has never been cheaper. Still,
each food item brings ecological and social costs with it that are unaccounted
for”.
“According to the UN's Food and Agriculture Organization (FAO), the
hidden costs of conventionally produced food amount to 700 billion USD in
environmental damage and 900 billion USD in social costs; together 1.6 trillion
USD. If prices of food products were to reflect the true costs, organic
products would be significantly cheaper than conventional products”. That is
the main message of the True Cost of Food campaign that Nature & More has
launched at a press conference at Green Week in Berlin today. Nature & More
is geared up to provide consumers with true cost information at point of sale
for products such as grapes, pears, and pineapples.
The article continues saying that the True Cost of Food campaign was started as a joint effort together with the FAO, who recently published a groundbreaking full cost accounting study. And quotes, former German minister of agriculture and Green politician Renate Künast that the externalisation of environmental and social costs is a subject that has been on the international food agenda for decades now. "Enough talking now,” she said. "Making these costs transparent at point of sale is a revolutionary step and a food revolution is just what we need."
The article continues saying that the True Cost of Food campaign was started as a joint effort together with the FAO, who recently published a groundbreaking full cost accounting study. And quotes, former German minister of agriculture and Green politician Renate Künast that the externalisation of environmental and social costs is a subject that has been on the international food agenda for decades now. "Enough talking now,” she said. "Making these costs transparent at point of sale is a revolutionary step and a food revolution is just what we need."
Volkert
Engelsman, CEO and founder of Nature & More/Eosta, is the initiator of the
campaign. In 2015 he successfully led the international Save Our Soils campaign
that raised awareness about the dangers of worldwide soil degradation and the
urgent need to shift to soil-conserving agricultural methods. “We wanted to put
a monetary value to soil degradation and compare organic products with
conventional products” said Engelsman. Now FAO along with scientists published
new models to calculate other externalised costs of food production including
water pollution, loss of biodiversity, climate change and the impact on health
and livelihoods.
Volkert Engelsman continued: "If you look at the numbers, it becomes crystal clear that conventionally produced food should be considerably more expensive than organic food. We can now show how big the difference really is. What are the environmental and social costs that we are pushing on to our children, grandchildren, and nature? To make this transparent, we developed a communication tool, the True Cost Flower of Nature & More. This allows the consumer to see it at a glance.”
Also, during the press conference, Markus Arbenz, director of co-host IFOAM, stressed the need for internalising costs such as purifying drinking water contaminated with nitrates, impoverishment of farmers, soil deterioration, animals reared for meat consumption without regar to animal welfare, and many species are driven to extinction. We do not want that to happen, “but it keeps happening” said Arbenz, adding that “the polluter must bear the cost instead of putting them on the taxpayers, farmers, future generations, or the environment.”
Felix Prinz zu Löwenstein, president of the German Association of Ecologic Agriculture BÖLW, added: “The transformation has already begun. Organic farmers, organic food processors and retailers show, together with consumers, where the future of sustainable food production lies. However this will only work across the board if the prices of our food products actually convey the truth.”
Intitative partner BioCompany was said to be the first grocery retail chain to take the message into stores. CEO Georg Kaiser said, "We are thrilled to be the first food store in the whole of Germany to communicate the real costs of food. The first results confirm the choice we have made: organic is the way to go."
Volkert Engelsman continued: "If you look at the numbers, it becomes crystal clear that conventionally produced food should be considerably more expensive than organic food. We can now show how big the difference really is. What are the environmental and social costs that we are pushing on to our children, grandchildren, and nature? To make this transparent, we developed a communication tool, the True Cost Flower of Nature & More. This allows the consumer to see it at a glance.”
Also, during the press conference, Markus Arbenz, director of co-host IFOAM, stressed the need for internalising costs such as purifying drinking water contaminated with nitrates, impoverishment of farmers, soil deterioration, animals reared for meat consumption without regar to animal welfare, and many species are driven to extinction. We do not want that to happen, “but it keeps happening” said Arbenz, adding that “the polluter must bear the cost instead of putting them on the taxpayers, farmers, future generations, or the environment.”
Felix Prinz zu Löwenstein, president of the German Association of Ecologic Agriculture BÖLW, added: “The transformation has already begun. Organic farmers, organic food processors and retailers show, together with consumers, where the future of sustainable food production lies. However this will only work across the board if the prices of our food products actually convey the truth.”
Intitative partner BioCompany was said to be the first grocery retail chain to take the message into stores. CEO Georg Kaiser said, "We are thrilled to be the first food store in the whole of Germany to communicate the real costs of food. The first results confirm the choice we have made: organic is the way to go."
(*) NATURE
& MORE TAKES 'TRUE COST OF FOOD' TO THE CONSUMER, (FreshPlaza.com (mail@freshplaza.com), Boletines, FreshPlaza.com
(mail@freshplaza.com), Jan.
20, 2016) Full original article: Boletines http://www.freshplaza.com/article/151816/Nature-and-More-takes-True-Cost-of-Food-to-the-consumer
For more information:
Michaël Wilde, Eosta / Nature & More: michael.wilde@eosta.com;
www.natureandmore.com and www.eosta.com
www.natureandmore.com and www.eosta.com
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