VINOS ARGENTINOS: Y LOS ORGÁNICOS?



VISIÓN INTERNACIONAL DE LOS VINOS ARGENTINOS
(Entrevista de Andes Wines con Valeria Mutis, who is industry researcher of Food&Agribusiness Reaserch and Advisory (FAR) of Rabobank International based in Chile (*) y Andes Wines)

ENGLISH VERSION BELOW


Image: altosdelvino.blogspot.com; wikipedia.org

En la industria vinícola Argentina se observan dos aspectos muy diferentes: el primero una adhesión a viejas prácticas vitivinícolas que produce vinos de baja calidad, mayormente para el consumo interno. La segunda es una cara más moderna; data de la segunda mitad de la década del 1990 cuando una parte de la industria fue replanteada con nuevos varietales y se comenzó a producir vino con modernas técnicas vitivinícolas que resultaron en vinos innovativos de muy buena calidad.

Hoy la ecuación de utilidades de los exportadores argentinos de vinos es complicada: costos domésticos crecientes + un cambio de divisas relativamente fijo + un mercado internacional hipercompetitivo. En tal escenario las bodegas ven estrecharse sus márgenes siendo inviable pasar a los consumidores los costos en tal mercado hipercompetitivo. Sin embargo, hay algunas bodegas que han logrado hacer que los consumidores suban un escalón de calidad y precio y otras  que otras han podido introducir estos vinos de mayor calidad en el mercado interno, que es enorme en Argentina, aunque no tanto como para absorber los volúmenes de vinos de buena calidad que van al mercado internacional.

Las inversiones están suspendidas en razón de la falta de certeza respecto de la situación económica Argentina. Sin embargo vemos un enorme potencial en la industria vitivinícola Argentina derivado de sus condiciones naturales y su sólida reputación como productora de vinos de buena calidad.

Artículo completo (en Inglés): http://www.andeswines.com/en/valeria-mutis-from-rabobank/   SEWCCIÓN EN ESPAÑOL: http://www.andeswines.cl
(*) FAR el el brazo Alimenticio y Agrícola del Rabobank consistente en un grupo de 80 investigadores ubicados en las principales regiones agrícolas y productoras de alimentos de Europa, Asia, Oceanía y las Américas. Uno de los sectores cubiertos  y analizados por Valeria Muti es el vino, con una perspectiva global focalizada en Chile y Argentina.

Cometario del Editor del www.allorganics21.blogspot.com.ar :
Excelente el artículo de Valeria Muti de Vinos del Rabobank en el blog de Andes Wines sobre la industria vitivinícola Argentina. Es lamentable que no aparece ni una línea acerca del desarrollo de los vinos y mostos orgánicos en Argentina, exportados en casi un 100% a mercados internacionales (mayormete los EEUU y Europa).   Aún si el porcentaje de los vinos orgánicos en Argentina y en otras partes del mundo – en promedio 2-3 % del Mercado – casi no sería  merecedor de grandes menciones en términos económicos, la importancia “intelectual” del orgánico y otros conceptos “naturales” en las preocupaciones ambientales, sanitarias y de sustentabilidad del mundo actual quizás habría merecido no ser completamente ignorado, en especial por expertos vitivinícolas internacionales como Valeria Muti y Andes Wines.  Ing. Jorge Casale.

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INTERNATINAL VIEW ON ARGENTINE WINES
(from an interview with Valeria Mutis, industry researcher of Food&Agribusiness Reaserch and Advisory (FAR) of Rabobank International based in Chile (*), and Andes Wines)

Argentina wine industry has two very different faces: the first being stuck to old viticultural practices and delivering wine of poor quality; most of this wine is consumed domestically. The other is a younger face; it dates back to the second half of the 1990s when part of the industry was replanted with new varietals and wine begun being produced with modern viticultural techiques that resulted in innovative very good quality wines

Today the profit equation for the Argentinean wine exporters is complicated: increasing domestic costs + a relatively fixed exchange rate + hypercompetitive international market. In this scenario wineries see their margins squeeze and they have little maneouvre to react as passing on higher costs to consumers is not viable in a hypercompetitive market. Nevertheless there are wineries that have been succesful in making their customers to trade up to more premium wines while others have found some release in the domestic market— which is huge in Argentina though unable to absorb the volumes of good quality wine that go to the international market.

Investments may be halted on the back of the growing uncertainty regarding the economic moves in Argentina. Nevertheless, we see strong potential in Argentina wine industry stemming from natural conditions and a sound reputation as a producer of good quality wines.

Full arfticle: http://www.andeswines.com/en/valeria-mutis-from-rabobank/    SPANISH SECTION: http://www.andeswines.cl
(*) FAR is the Food & Agri knowledge arm of Rabobank which consists of a group on neraly 80 researchers located in the main food&agri regions in Europe, Asia, Oceania and the Americas. One of sectors that I cover and analyze is wine, with a global perspective and a focus on Chile and Argentina

Comment from the Editor of www.allorganics21.blogspot.com.ar :
Excellent the article of Valeria Mutis of the Rabobank Wines on Argentina’s wine industry. Too bad that there was not a single line on the development of the Argentina’s organic wines and musts that are almost 100% exported to international markets (mostly US and EU). Even if  the percentage of organic wines in Argentina and elsewhere in the world - in average not more than 2-3% of the market - is, indeed, an almost worth ignoring figure as far as its economic worth, the “intellectual” importance of organics, and other “natural” concepts in the present environmental, health and sustainability concerns of the whole world . Perhaps it was not worth more than a line or two in the report, but ignoring it completely does not seem fair. Not for world wine experts such as Valeria Mutis and Andes Wines . Ing. Jorge Casale

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