WHY THE ORGANIC INDUSTRY NEEDS TO GET POLITICAL (JORGE CASALE's comments on an article by Nancy Coulter-Parker in New Hope 360 Blog; May 30, 2012) (Versión en Español, abajo)
The article starts with a
provocative statement: “It’s time to get political with organic, and I’m not talking
about signing a petition or attending a rally. I mean putting money in the
pockets of politicians who will further the organic cause”.
Highly controversial as it may
be for many people, this statement represents the true situation of politics –
and food politics - in the real world. “Representation is necessary; advocating for
organic standards crucial; public outreach and market growth are important”,
the article rightly goes on. And it exeplifies the discrepancies between the
mission statements of several organic and food groups with the meager results
of those mission statements in the real World.
Dr. David Wilmot, president and co-founder of Ocean Champions
(an ONG whose leit motive is “The Only political voice for the oceans”) speaking at the Sustainable Foods Institute
in Monterey, Calif. said: “Lobbying is not enough. You have to engage electoral
politics, like it or not, in our democracy elections matter. If you want them
[politicians] to care about you [organic], you have to help them get elected
and understand the things they need and care about.” And Wilmot added that part
of supporting candidates is knowing who the bad guys are, and who you don’t
want in office. Your support of a candidate may simply be to keep someone else
out of office.
“Of course - Wilmot said -
big companies have a lot more money to donate, but sometimes it doesn’t
take much. Sometimes it’s simply buying a $150 ticket to a dinner to support a
candidate and having the opportunity to introduce yourself in that setting”.
Of the outmost importance was the opinion of agricultural
journalist Jerry Hagstrom - of the Hagstrom
Report - at the same meeting: “people are starting to understand
that our current food system is not as secure as we once believed… they are now
putting pressure on politicians,” he said. “We now have an activated community
of food citizens, not passive recipients eating whatever they put out there”. Rounding
it up, he pungently finished saying: “We may just
have to put some money where our mouths are”.
We may abhore of such means of
democratic political behavior, but we must find the way to get politicians
moved towards the support of organic agriculture in the midst of a storm of
derogative and supposedly scientific opinions against it.
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PORQUÉ LOS ORGÁNICOS NECESITAMOS
ORIENTARNOS POLÍTICAMENTE (comentarios del editor, Jorge Casale, sobre un artículo
por Nancy
Coulter-Parker en New Hope 360 Blog; Mayo 30, 2012)
El artículo comienza con una
opinion provocativa: “Es hora de orientarnos (los orgánicos) políticamente, y
no me refiero a firmar peticiones o participando de una demostración. Me
refiero a poner dinero en los bolsillos de los politicos para promocionar la
causa orgánica”.
Muy controvertida como esa
opinion pueda resultar a mucha gente, la misma representa la situación de la
política – y la política alimentaria – en el mundo real. “Es necesario
ganar representatividad y resulta crucial promover los estándares orgánicos; es
importante llegar al público y hacer crecer los mercados”, sigue diciendo, y
con razón, el artículo.Y pone como ejemplo las
discrepancias entre las declaraciones de objetivos de muchas organizaciones en
pro de los alimentos y los orgánicos, frente a los magros resultados de esos
objetivos en el mundo real.
El Dr. David Wilmot, presidente y fundador de Ocean Champions
(una ONG cuyo leit motive es “Somos la única voz política en pro de los
océanos”), disertando en el Instituto de Alimentos Sustentables de Monterey,
California, dijo: “No es suficiente hacer lobbies. Es necesario comprometerse
en política electoral; nos guste o no, en nuestra democracia las elecciones
cuentan. Si quieren que ellos (los políticos) se interesen por ustedes (los
orgánicos), tienen que ayudarlos a ser elegidos, y comprender cuáles son las
cosas que ellos necesitan y les interesan”. Y Wilmot añadió que parte del apoyo
a los candidatos adecuados es conocer cuáles son los “chicos malos” que no
queremos que lleguen a las bancas. “Por supuesto – agregó Wilmot – las grandes
empresas tienen mucho más dinero para donar; pero muchas veces no es
imprescindible invertir tanto. A veces se trata simplemente de comprar una
entrada de $ 150 a una cena en apoyo de un candidato, y así tener la oportunidad
de introducirse en ese ambiente”.
Muy importante fue la opinión en el mencionado encuentro del
periodista agrícola Jerry Hagstrom - del Hagstrom Report – que dijo que “la gente está empezando a
comprender que nuestro sistema alimentario actual no es tan seguro como
creíamos … y ellos están poniendo presión sobre los políticos”. Al presente hemos activado las comunidades de
ciudadanos conscientes de los alimentos en el mundo, que ya no son receptores
pasivos que tragan lo que les ponen delante de la boca”. Y redondeó
cáusticamente diciendo que “Es hora de que pongamos algún dinero donde está
nuestra boca”; es decir, dejar de hablar y tomar el toro por las astas,
poniendo dinero donde nos interesa.
Puede que aborrezcamos estos
comportamientos de la democracia política, pero debemos encontrar los medios
para lograr que los politicos se inclinen al apoyo de la agricultura orgánica y
sustentable en medio del tsunami de opiniones supuestamente racionales y
científicas en su contra.
Lea el interesante artículo complete (en Inglés) en: http://newhope360.com/blog/why-organic-industry-needs-get-political?cid=nl_360_daily
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